Your country and preferred language.

Select your country Select language

This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website.

Menu
Search options
Close

Welcome to the largest bookstore in Sweden

Here you will find virtually everything that has been published on the Swedish book market in the last hundred years.

  • Safe payments and 21 days return policy with standard terms of delivery
Lergodset från Höganäsbolaget 1832-1926

Lergodset från Höganäsbolaget 1832-1926

Hardcover book. Raster förlag. 2005. 345 pages.

Very Good Condition. Dust jacket in Very Good Condition. Bruks och lagerspår. Inlagan i nära nyskick.

Flat rate shipping Sweden: 62 SEK
Pay with Swish

Publisher's information

ISBN
9789187215544
Title
Lergodset från Höganäsbolaget 1832-1926
Author
Weimarck, Ann-Charlotte
Publisher
Raster förlag
Year of release
2005
No of pages
345 pages
Binding
Inbunden
Size
175 x 216 mm Spine width 31 mm
Weight
970 g
Language
Svenska
Description
Ann-Charlotte och Torsten Weimarck, universitetslektor resp. professor i konstvetenskap i Lund, gav 1969 ut en liten bok, som den gången var ett pionjärarbete,om konst- och brukskeramiken från Höganäsbolagets kärlfabrik. Därefter har de under de nästan fyra decennier som har gått fortsatt att samla material och i denna nya, innehållsrika bok publicerar de sina forskningsresultat.

Höganäsbolagets kärlfabrik (18321926) tillverkade inte bara de välkända gula blyglaserade hushållskärlen och bruna saltglaserade syltkrukorna. Det fanns också en mycket omfattande produktion av prydnadsföremål. Under den första epoken var de starkt präglade av seklets nystilar. Kring 1890 tillverkas modeller och glasyrer inspirerade av den engelska konsthant- verksrörelsen. Vid seklets slut introduceras symbolistisk konstkeramik. Under 1900-talets första decennium tillverkas modeller i internationell art nouveau-stil och under de sista ca tio åren modernistisk vackrare vardagsvara.

Ferdinand Ring, Helmer Osslund, Albin Hamberg och Edgar Böckman med flera var engagerade som konstnärliga medarbetare. Deras arbeten blev ofta uppmärksammade i samtidens diskussioner om svensk »konstindustri«, som var tidens beteckning på det som idag kallas »design«. Ett par gånger stod de i själva verket som introduktörer av nya keramiska uttryck i Sverige, och några av deras arbeten håller en konstnärlig kvalitet som utan vidare kan mäta sig med det främsta i samtidens tillverkningar. Det är fråga om en mycket omfattande produktion av keramiskt gods. Fattigdomen och de många gånger svåra arbetsförhållandena i gruvsamhället Höganäs har varat långt fram i tiden och stod ofta i skarp kontrast till kvaliteten på föremålen som producerades här.

Detta är också en bok för samlaren, med stämplar, upphovsmän och tekniker.