Your country and preferred language.

Select your country Select language

This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website.

Menu
Search options
Close

Welcome to the largest bookstore in Sweden

Here you will find virtually everything that has been published on the Swedish book market in the last hundred years.

  • Safe payments and 21 days return policy with standard terms of delivery
Förändringsarbete i organisationer : om att utveckla företagskulturer
Flat rate shipping Sweden: 62 SEK
Pay with Swish

Publisher's information

ISBN
9789147111688
Title
Förändringsarbete i organisationer : om att utveckla företagskulturer
Author
Alvesson, Mats
Publisher
Liber
Year of release
2014
No of pages
260 pages
Binding
Danskt band
Size
148 x 210 mm Spine width 15 mm
Weight
358 g
Language
Svenska
Description
Hur går det praktiska förändringsarbetet till i en organisation? Vilka utmaningar, uppgifter och fallgropar ställs man inför längs vägen? Boken följer ett försök att förändra ett företags organisationskultur.
I en värld som förändras snabbt är organisationers konkurrenskraft beroende av att organisationskulturen ständigt utvecklas. Kravet på att organisationer ständigt ska förändras är stort. Många förändringsförsök stöter dock på motstånd, rinner ut i sanden och misslyckas. Boken diskuterar hur man utvecklar en medvetenhet om vad som sker i förändringsprocesser och varför det kan vara svårt att hålla engagemanget vid liv. Den följer på nära håll ett förändringsprojekt och vi får följa med i analys, design, genomförande och bemötande bland medarbetarna. I boken lanseras femton centrala lärdomar för förändringsprojekt.
I denna andra upplaga är alla kapitel grundligt uppdaterade utifrån aktuell forskning och förändringspraktik. Därutöver har det tillkommit flera aktuella exempel både från näringsliv och från offentlig sektor.
Sagt om boken
"Ytterligare en bok om förändringsarbete, var min första tanke när jag fick boken i min hand. Men jag kan konstatera att just den här var ovanligt rolig och nyttig. Vi får följa ett skarpt fall av förändring under några års tid. Förändringsprocessen sker i ett större teknikinriktat företag som går från att ha varit en intern resurs i en stor koncern till att bli ett enskilt bolag på en öppen marknad. I detta skede bestämmer sig företagsledningen för att det behövs ett kulturellt förändringsprojekt och det är i denna process som författarna finns med för att observera och intervjua. Upplägget är jordnära och personligt. [...]
Innehållet i bokens avslutande kapitel, ”Lärdomar för förändringsagenter och andra”, är något jag kommer att bära med mig om jag själv hamnar i situationen att vara med och påverka utformningen av något förändringsprojekt. Boken ger viktiga insikter. Givetvis avlämnas inte alla svar inom detta svårnavigerade område, men den utgör ett mycket bra och nyanserat bidrag som bör hamna högt i högen av böcker som handlar om förändringsarbete. Sammanfattningsvis tycker jag att detta var riktigt rolig läsning med ett mycket trovärdigt innehåll! Claes Bagge, HR-generalist, IKEA HR Service Centre
Om författarna
Mats Alvesson är professor vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Hans senaste böcker inkluderar The Triumph of Emptiness (Oxford University Press, 2013) och Personalchefers arbete och identitet – strategi och strul (med Susanne Lundholm, Studentlitteratur, 2014). Stefan Sveningsson är docent vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Han har bland annat publicerat Chefsliv –det ska fan vara chef (Studentlitteratur, 2014) och Ledarskap (Liber, 2010), båda med Mats Alvesson.